COPIE NON CONFORME

COPIE NON CONFORME

Group Exhib­i­tion , Kun­straum Nieder­ös­ter­reich

Cur­at­or: Amina Handke

17.01.2014 — 15.03.2014

The title of this exhib­i­tion quotes the film Copie Con­forme by Abbas Kiarostami, in which an art expert plays the lead­ing female role. Copy­ing, imit­a­tion and ref­er­en­cing are not just the basis of artist­ic pro­duc­tion but also of all cul­tur­al sys­tems. Against the back­ground of time­less and cur­rent dis­courses on copy­right and the free­dom of art, this exhib­i­tion pro­ject seeks to offer an insight into con­tem­por­ary artist­ic pos­i­tions that link meth­ods of cre­at­ive appro­pri­ation or ref­er­en­ti­al­ity with socio-polit­ic­al state­ments or expli­citly to use them as instru­ments.

For­men der künst­lerischen Aneignung, der Bearbei­tung und der Ref­er­en­zi­al­ität sind Thema der Aus­s­tel­lung Copie Non Con­forme. Der Titel der Schau para­phrasiert den Titel eines Filmes von Abbas Kiarostami, Copie con­forme, der sich mit der Frage von Ori­gin­al und Kopie in der Kunst sow­ie im Leben aus­ein­ander set­zt. Die Aus­wahl der Beiträge konzentriert sich auf zeit­basierte Medi­en wie Video und Foto­grafie, aber auch auf Tanz und Per­form­ance, da diesen Medi­en die Frage nach dem Ori­gin­al, der Uraufführung, bereits inhärent ist. Vor allem in den Medi­en Film und Video ist die Aneignung in Form von Remakes oder Found Foot­age künst­lerische Meth­ode.

With:

Jami­ka Aja­lon and Mari­on Porten

Dara Birn­baum

Amina Handke

simon INOU and Mara Niang

Annja Kraut­gass­er

Lena Lapschina

Marko Lulić

Fiona Ruk­schcio

Stefanie Seibold

Peer Siev­ers

Anat Stain­berg

Hito Stey­erl

Statt Wien

Exhib­i­tion views (pho­tos by Eva Würdinger):

Open­ing per­form­ance by Anat Stain­berg (Pho­to­graphy: eSeL​.at)

View1

Tech­no­logy /​Trans­form­a­tion: Won­der Woman (Birn­baum), Wien, Deutsch­land (Lapschina), Bettel­beau­ftragter der Stadt Wien (Statt Wien), Wurm (Siev­ers)

View3

Tech­no­logy /​Trans­form­a­tion: Won­der Woman (Birn­baum), Get Ready To Rumble (Aja­lon, Porten), Appro­pri­ated Beg­gars (Handke)

View5

Appro­pri­ated Beg­gars (Handke), Jasen­o­v­ac (Lulic), Reta­ped Rape (Ruk­schcio)

View4

Matt und sch­lapp wie Schnee (Seibold), Reta­ped Rape (Ruk­schcio), Remake Romanzo Crim­inale (Kraut­gass­er)

View2

Reta­ped Rape (Ruk­schcio), No Mohr (Inou, Niang), Poli­tique d l´Autriche, Poli­tique de l´Autruche (Niang)

Tech­no­logy /​Trans­form­a­tion: Won­der Woman (Dara Birn­baum)

Wien, Deutsch­land (Lena Lapschina)

Bettel­beau­ftragter der Stadt Wien (Statt Wien)

Wurm (Peer Siev­ers)

Wurm (Peer Siev­ers)

Get Ready To Rumble (Jami­ka Aja­lon, Mari­on Porten)

Remake Romanzo Crim­inale (Annja Kraut­gass­er)

Appro­pri­ated Beg­gars (Amina Handke)

Appro­pri­ated Beg­gars (Amina Handke)

Matt und sch­lapp wie Schnee (Stefanie Seibold)

Matt und sch­lapp wie Schnee (Stefanie Seibold), detail with stills from the per­form­ance of Gina Pane

Reta­ped Rape (Fiona Ruk­schcio)

Reta­ped Rape (Fiona Ruk­schcio), detail

No Mohr (Simon Inou, Mara Niang)

Poli­tique de l´Autriche, poli­tique de l´Autruche (Mara Niang)

Lovely Andrea (Hito Stey­erl)

Press reviews